Zakendoen op gevoel: ‘Laat je intuïtie voor je werken’

Zakendoen op gevoel: ‘Laat je intuïtie voor je werken’

Ondernemers staan voor lastige keuzes. Kunnen of durven zij nog te vertrouwen op hun intuïtie? Waar onze hersencapaciteit beperkt is, is onze intuïtie een oneindig grote bron. De intuïtie is een vorm van direct weten, waar je bijna blindelings op kunt vertrouwen. Wie dat verloren is en wilt terugwinnen leest het nieuwe boek van Marcel Adriaanse: Zakendoen op gevoel.

Je hebt een bedrijf en alles komt stil te staan, het is voor veel ondernemers de harde realiteit. Bij vele van hen neemt stress en emoties de overhand. De kunst is om de kalmte te bewaren, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Hoe je reageert, heeft te maken met je autonomie, dat is een belangrijk ingrediënt om je intuïtie voor je te laten werken.

Gevoel

Intuïtie kun je activeren, voeden en omarmen. Adriaanse moedigt het aan als je hiermee aan de slag gaat. Hij vertelt hierover: “Je moet eens zien wat er gebeurt. Je boort een enorme energiebron aan in jezelf.” Volgens Adriaanse leidt dit tot betere beslissingen, meer zakelijk succes en een leuker leven. Hij noemt het een wonderbaarlijke ervaring die je iedereen gunt.

Intuïtie is tweerichtingsverkeer

In het boek Zakendoen op gevoel wordt belicht hoe anderen jou intuïtief waarnemen, het is tweerichtingsverkeer. “De mooiste relaties ontstaan tussen mensen die bestand zijn tegen oprechte, vriendelijke mensen. Het zijn mensen die zich kwetsbaar op kunnen stellen en dicht bij zichzelf staan, want dan kun je je inleven in het gevoelsleven van de ander”, aldus Adriaanse.

Neem je de aanwijzingen van Adriaanse ter harte, dan leer je om weer te luisteren naar je gevoel en weet je het antwoord op veel vragen al, is de auteur stellig. Vragen als: Hoe haal ik deze deal binnen? Is het slim deze investering te doen? Hoe houd ik mijn team gemotiveerd?

Zakendoen

Aan de hand van zijn Intuïtie model laat Adriaanse in zijn boek zien hoe intuïtie je zakelijk (en privé) verder brengt. De eerste drie pijlers van het model zijn: autonomie, analyse en timing. De laatste drie pijlers zijn: intonatie, empathie en kwetsbaarheid.

Marcel Adriaanse
Het verbinden van mensen is de rode draad in zijn gedachtegoed. Adriaanse is erg ondernemend, want hij is bedrijvenbouwer, investeerder en een veelgevraagd spreker. In de loop der jaren heeft Adriaanse ondernemerskwaliteiten gecreëerd, levenservaring opgedaan en persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt. Het maakt hem naar eigen zeggen tot een inspirator voor ondernemers, bestuurders, managers en kennisprofessionals.