Kampeerblog: Dit zijn de trends op de Kampeer en Caravanbeurs 2019

Kampeerblog: Dit zijn de trends op de Kampeer en Caravanbeurs 2019

De Kampeer & Caravanbeurs in de Utrechtse Jaarbeurs trok dit jaar een recordaantal bezoekers. Bijna 50.000 bezoekers kwamen kijken naar tientallen primeurs op het gebied van caravans, campers, vouwwagens, tenten en accessoires. Daarnaast waren er tijdens de grootste kampeerbeurs van Nederland veel workshops en presentaties.

Met bijna 60.000 m2 kampeermiddelen is de Kampeer en Caravan Jaarbeurs de grootste beurs in Nederland die volledig in het teken staat van kamperen. Niet alleen de beurs brak met zijn bezoekersaantal een record. Ook het aantal kampeermiddelen steeg dit jaar naar een nieuw Nederlands record van 555.771 caravans en campers. Daarmee staat Nederland -met inmiddels 3,5 miljoen kampeerders- in de top 3 van fanatiekste kampeerlanden.

Combinaties en doorontwikkeling

De grootste trend die we dit jaar signaleerde, heeft alles te maken met de trends van vorig jaar. Toen begon de daktent door te breken en kwam de mini-caravan in opmars. Wat zien we dit jaar? Een combinatie van een mini-caravan, met daarop een daktent! Andere merken en producten stonden vorig jaar nog in de kinderschoenen en zijn nu flink doorontwikkeld. Denk daarbij aan de Russische Bukhanka. Daarover later meer.

Mini-caravan met veldkeuken met een daktent en een voortent.

Gasloze caravan

Een gasloze caravan van LMC was één van de blikvangers bij het binnenkomen van de beurs. Het gasfornuis heeft hierin plek gemaakt voor een inductiekookplaat. Er kwamen gemengde reacties op de innovatie. “Ik kook al drie jaar op een inductieplaat die ik opstart met 500 Watt. Naarmate de ampères die de camping toelaat schakel ik op”, is de reactie van een bezoeker die zich verbaast over het verbruik van 1320 watt. Het gaat hierbij nog om een studiemodel.

Haaks camper

Echt nieuw op de beurs was de camper van Haaks… alhoewel… camper? Op de beurs was een prachtig houten huisje te zien mét een douche- en een toilet(ruimte), maar zonder wielen. Een Haaks camper bestaat namelijk uit een kampeermodule die is los te koppelen van het voertuig, waardoor de auto beschikbaar blijft voor dagtrips. “Met een druk op de knop schuift de camper zijn steunpoten uit, zodat de auto er onderuit gereden kan worden. De kampeermodule zet zichzelf waterpas en het automatisch uitschuifbare dak ontvouwt het slaapgedeelte. De zonnepanelen produceren energie voor verlichting, om op inductie te koken en voor de vloerverwarming. De achterkant van de Haaks camper is eenvoudig open te klappen voor een open leefruimte. Dankzij de grote ramen valt er veel licht binnen”, aldus Haaks.

UAZ Bukhanka camper

UAZ Nederland heeft beslist niet stil gezeten in het afgelopen jaar. Vorig jaar toonde het merk een simpele versie van de Russische minibus van het model Bukhanka. Dit jaar waren en meerdere volledige uitgeruste campers te zien inclusief hefdak, keuken en koelkast. Eén van de 4×4 busjes op benzine was zelfs voorzien van bull-bar, reserveband en dakrek. Met dit camperbusje kun je kamperen zonder grenzen. Hetzelfde credo ging trouwens op voor de caravanboat die er te zien was. Een kruising tussen een caravan en een luxe jacht.

Dure campers

Of je het je nou kunt veroorloven of niet; Bezoekers van de kampeerbeurs konden zich verlekkeren aan megalomane campers die tonnen kosten. Werkelijk niets is te gek in het hoge segment. Een wijnkoelkast, breedbeeldtelevisie en airco zijn standaard. Sommige modellen zijn zelfs voorzien van een garage voor fietsen of personenauto. Klik en sleep om de buiten- en binnenkant van een Concorde-camper te zien.

Vouwwagen 2.0

De vouwwagen lijkt weer in opkomst te zijn. Dankzij handige technieken wordt het steeds eenvoudiger om een vouwwagen uit- en weer in te klappen. Een in het oog springende innovatie in deze categorie is de TakeOff van Nederlandse bodem. Het is een cross-over tussen een traditionele toercaravan en een vouwwagen. “Klein, licht, en uiterst handzaam met een vrij zicht naar achteren tijdens de reis. Binnen een handomdraai is de TakeOff klaar voor gebruik tijdens een tussenstop of als je bent gearriveerd op je volgende vakantiebestemming. Door zijn lage gewicht en kleine buitenafmetingen is de TakeOff ideaal voor compacte trekauto’s en auto’s met een elektrische aandrijving. Het aerodynamische design zorgt ervoor dat het extra brandstof- (of energie-) verbruik tot een minimum beperkt blijft”, aldus producent Easy Caravanning. Bekijk hieronder de binnenkant en buitenkant.